Hjälp & kontakt

Ämnesöversikt

Fråga

Hur betalar jag min bokning?

Svar
Vi erbjuder två betalningsalternativ för bokningar över internet – antingen via internetbank (Nordea, SEB, Swedbank och Handelsbanken) eller med betalkorten Mastercard och VISA.
Fråga

Varför kan jag inte betala med mitt kort?

Svar
För att betala med MasterCard eller VISA på eventim.se krävs det att du har aktiverat 3D Secure för ditt kort. Kontakta din kortutgivare för mer information om hur du går tillväga.
Fråga

Vad betyder ‘För närvarande ej bokningsbar‘?

Svar

Det betyder att vår biljettkvot för priskategorin eller evenemanget ifråga är slut. Eventuellt tillkommer fler biljetter i aktuell priskategori – vi ber dig att återkomma vid ett senare tillfälle.

Detta meddelande visas även när vi har definitivt slut på biljetter. Då det inte kan uteslutas att enstaka återförsäljare fortfarande har biljetter eller att vår kvot utökas betecknar vi inte priskategorin eller evenemanget som ‘utsålt ‘.

Fråga

Varför kan jag endast välja en biljett?

Svar

Detta beror antingen på att det endast finns en plats kvar i önskad priskategori eller att endast utspridda singelplatser finns lediga. Behöver du fler biljetter kan du kontrollera huruvida fler angränsande platser finns tillgängliga ur en annan priskategori, alternativt lägga en plats i kundvagnen för att sedan fortsätta handla och välja en plats till - observera att du och ditt sällskap då inte kommer att ha platser bredvid varandra.

Fråga

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter! Hur gör jag?

Svar

Klicka på "Glömt inloggningsuppgifter? " på Mitt Eventim – fyll i den e-postadress du använde när du registrerade ditt konto, därefter skickar vi dig användarnamn och ett nytt lösenord som du sedan kan ändra under Mitt Eventim.

Fråga

Kan jag returnera eller omboka mina biljetter?

Svar

Detta är tyvärr inte möjligt. Samtliga bokade biljetter förs vid köptillfället omedelbart ur vårt system och kan därefter inte matas in på nytt – detta utesluter att dina biljetter kan säljas till andra kunder. Av denna anledning ber vi dig betrakta din beställning bindande. Observera att Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokalers regler om ångerrätt inte gäller för idrotts- eller kulturevenemang (2 kap.§3).

Fråga

Är min bokning genomförd?

Svar

Vill du kontrollera din bokning loggar du in på Mitt Eventim. Under Bokningsstatus kan du se all relevant information om samtliga bokningar du gjort via eventim.se. Genom att klicka på bokningsnumret kan du se all bokningsinformation i detalj.

Status "Betald" betyder att vi tagit emot din bokning och att betalningen godkänts.

"Under bearbetning" innebär att din bokning gjorts med leveransmetoden rekommenderad post, är mottagen och handlagd samt skickas till dig omgående.

"Makulerad" betyder att bokningen antingen inte genomförts ordentligt alternativt har makulerats i efterhand. Vid eventuella oklarheter, kontakta kundtjänst.

Fråga

Kan jag boka ytterligare platser till min befintliga beställning?

Svar

Förutsatt att du vet precis vilka platser du har kan du enkelt boka fler i anslutning till dessa genom att göra en ny bokning via arenaöversiktsbokningen. Observera att arenaöversiktsbokningen inte är tillgänglig för samtliga evenemang. Det är dock tyvärr inte möjligt att makulera eller modifiera din befintliga bokning.

Fråga

Varför har min beställning makulerats?

Svar

I den händelse att din beställning makulerats utan att du själv avbrutit köpet får du normalt sett ett meddelande om detta. Den vanligaste orsaken till ett avbrutet köp är felaktiga kreditkortsuppgifter. Kontrollera att du angett ditt kreditkortsnummer utan mellanslag, samt att både kort- och kontrollnummer (CVV) stämmer. Vidare kan det bero på höga säkerhetsinställningar i din webbläsare – kan detta inte åtgärdas rekommenderar vi att du betalar via din internetbank.

Ett annat skäl till att dina biljetter makulerats kan vara att du brutit mot våra köpvillkor – exempelvis köpt fler biljetter än vad som är tillåtet alternativt angett felaktiga personuppgifter.

Fråga

Min bokning har gjorts hos ett ombud – var vänder jag mig med frågor?

Svar

Samtliga förfrågningar rörande din bokning hänvisas till det ombud eller den återförsäljare ditt köp skedde hos.

Fråga

Hur kommer jag i kontakt med kundtjänst?

Svar

Du kontaktar oss enklast via kontaktformuläret. Behöver du nå oss via telefon har Eventims callcenter öppet vardagar, klockan 10:00 - 18:00 - telefonnummer 0771 – 651 000.

23 december: 10:00 – 18:00

24 december: Stängt

25 december: Stängt

26 december: Stängt

29 december: 10:00 – 18:00

30 december : 10:00 – 18:00

31 december: Stängt

1 januari: Stängt

5 januari: 10:00 – 14:00

6 december: Stängt

Fråga

Vad är ticketdirect?

Svar
Ticketdirect är det smidigaste och säkraste sättet att köpa en biljett - enda skillnaden är att du skriver ut den själv, och kan på så vis generellt sett bokas ända fram till evenemanget börjar.
Fråga

Hur gör jag för att välja ticketdirect-biljett?

Svar
När du valt de biljetter du vill boka klickar du på Lägg i kundvagn - förutsatt att ticketdirect är aktiverat för aktuellt evenemang kan du i kundvagnen välja leveransmetoden ifråga.
Fråga

Kan jag boka med ticketdirect samtidigt som jag väljer traditionella biljetter?

Svar
Nej - vill du boka biljetter till fler evenemang, av vilka ett eller fler saknar leveransmetoden tickedirect, måste du göra en separat bokning.
Fråga

Vad händer om biljetten kopieras eller skrivs ut flera gånger?

Svar

En ticketdirect-biljett berättigar endast inträde för en person, även om den kopierats eller skrivits ut flera gånger - streckkoden godkänns endast första gången den skannas.

Fråga

Hur får jag min ticketdirect-biljett?

Svar

När bokningen genomförts öppnas ett nytt fönster där du ser din ticketdirect i PDF-format – därefter skriver du ut dokumentet eller sparar filen på hårddisken. Du får även en bokningsbekräftelse via e-post, den innehåller en länk till Mitt Eventim - behöver du spara ner eller skriva ut dina ticketdirect-biljetter på nytt finner du dem under Bokningsstatus.

Fråga

Vad bör jag tänka på när jag skriver ut biljetten?

Svar
Använd vanligt vitt papper i A4-format, konfigurera utskriften till hög kvalitet. Undvik ekonomiläge och randiga utskrifter med bläckstråleskrivare. Utskriften ska vara mellan 93 % och 100 % av originalstorleken. Biljetten kan skrivas ut med alla vanliga svartvita skrivare och färgskrivare.
Fråga

Vad gör jag om min utskrift är oläsbar, jag har tappat bort min biljett eller råkat radera PDF-filen?

Svar
Du kan alltid skriva ut på nytt under Mitt Eventim - det är ingen skillnad på utskrivna biljetter.
Fråga

Behöver jag ett särskilt program för att kunna skriva ut biljetten?

Svar
Du behöver senaste versionen av Adobe Acrobat Reader - programmet är gratis och går att ladda ner här.
Fråga

Jag har valt uthämtning som leveransmetod - var hämtar jag mina biljetter?

Svar

Leveransmetoden uthämtning gör det vanligtvis möjligt för dig att boka och hämta ut biljetter ända fram till evenemanget börjar (kom ihåg att kontrollera önskat ombuds öppettider). Vid genomfört köp får du en uthämtningskod som är alfanumerisk och består av sju tecken - den uppger du till det ombud du hämtar ut bokningen hos. Observera att ombud inte kan skriva ut biljetter med hjälp av ditt bokningsnummer, du måste ha uthämtningskoden. Vänligen se till att även ha med dig legitimation.

För att hitta närmsta Eventim-ombud på din ort klickar du här. Dessa är kompletta återförsäljare där du kan köpa biljetter som inte förbokats.

En lista över ATG-ombud hittar du här. Hos ATG kan du hämta ut biljetter du bokat samt betalat för antingen på eventim.se eller över telefon med vår kundtjänst. Observera att uthämtning hos ATG inte är aktiverat för samtliga evenemang, är så ej fallet påtalas detta under bokningsprocessen.

Fråga

Jag har tappat bort mina biljetter! Vad kan jag göra?

Svar
Vi kan tyvärr inte ersätta dem eller skriva ut dina originalbiljetter på nytt. En inträdesbiljett är ett unikt hologramförsett värdepapper – det finns, och ska endast finnas ett värdepapper för varje plats på en arena. Av säkerhetsskäl återutskriver vi ej biljetter. En borttappad biljett är därför att betrakta som en förlust av kontanter, vilka heller varken kan dupliceras eller kopieras. Ett inträde kan endast garanteras av arrangören vid uppvisandet av en originalbiljett. Det säkraste och enklaste sättet för dig att boka biljett är att boka med ticketdirect som leveransmetod - denna e-biljett ligger kvar på din profil under Mitt Eventim och kan skrivas ut precis före evenemanget. Har du skrivit ut den en gång och sedermera tappat bort utskriften kan du skriva ut den igen.
Fråga

Mina biljetter är skadade, kan jag få nya?

Svar

De biljetter du fått är unika värdepapper och kan inte återskapas. Förutsatt att du köpt biljetten direkt av oss och relevanta uppgifter är synliga – det vill säga evenemang, ort, arena, streckkod och hologram är det inga problem att få tillträde. Vänd dig till vår kundtjänst vid ytterligare frågor i ärendet.

Fråga

Vad gäller för rullstolsplatser?

Svar
Handikappbiljetter bokas i de flesta fall över telefon via vår kundtjänst - vilka även svarar på alla relaterade frågor för respektive evenemang. Arrangörens bestämmelser gäller för de enskilda evenemangen. Kundtjänsten nås på telefonnummer 0771 – 651 000.
Fråga

Vad är arenaöversikten?

Svar
Arenaöversikten är en funktion som ger dig möjlighet att köpa dina biljetter på precis de platser du önskar – givetvis förutsatt att de är lediga. Till skillnad från funktionen Bästa plats-bokning, med vilken vårt system automatiskt väljer bästa tillgängliga angränsande platser för vald priskategori, kan du själv välja var du vill sitta från en översiktskarta av arenan och därefter boka.
Fråga

Hur fungerar arenaöversiktsbokningen?

Svar
Välj först i vilken sektion du vill sitta genom att klicka på den, du får då en detaljerad översikt där du ser vakanta platser. Klickar du på en plats visas den i platsvalslistan under huvudfönstret, ångrar du dig - klicka på papperskorgen. När du gjort ditt val klickar du på kundvagnsikonen för att reservera biljetterna.
Fråga

Varför kan jag inte använda arenaöversikt för evenemanget jag vill boka?

Svar

Vi erbjuder generellt sett endast funktionen för arenor med numrerade platser eller flera sektioner. Saknas arenaöversiken - använd tjänsten Bästa plats-bokning, vårt system väljer då automatiskt bästa tillgängliga platser i vald priskategori. Vid större biljettsläpp med högt tryck är funktionen initialt avstängd för evenemanget ifråga.

Fråga

Vilka platser kan bokas via arenaöversikten?

Svar

Färgsatta platser är lediga och dess färg anger vilken priskategori de tillhör, en prislista över respektive kategori hittar du till höger i arenaöversiktsbokningen. Grått betyder att platsen redan är upptagen.

Fråga

Varför kan jag inte längre välja mina önskade platser efter en misslyckad eller avbruten bokning?

Svar

Uppstår ett fel eller avbrott under en bokning förblir dina platser reserverade i systemet en viss tid efter din avbrutna bokning och kan under denna tid vare sig bokas av dig eller någon annan. Platserna kan sedan väljas på nytt.

Kontrollera för säkerhets skull att bokningen verkligen inte är genomförd genom att gå in på Bokningsstatus under Mitt Eventim.

Fråga

Hur hanterar ni person- och betalkortsuppgifter?

Svar

Vid en bokning behöver vi namn, adress, e-postadress, telefonnummer och betalningsinformation – dessa uppgifter är nödvändiga för att bokningen skall genomföras.

Vi förbinder oss att behandla dina uppgifter konfidentiellt och endast lämna dem vidare till tredje part i den händelse att det är nödvändigt för att genomföra bokningen. Vi lagrar inga bank- eller kreditkortsuppgifter.

Fråga

Får jag sälja vidare mina biljetter till ett högre pris än vad jag köpte dem för?

Svar

Nej, detta strider mot Eventims köpvillkor och kan leda till att biljetterna (och tillhörande streckkoder) makuleras.

Fråga

Gäller verkligen angiven åldersgräns, även i målsmans sällskap?

Svar

Med anledning av Miljö- och Hälsoskyddsnämndens krav baserade på Socialstyrelsens Allmänna Råd om Höga Ljudnivåer (SOSFS 2005:7) finns det en generell åldersgräns på alla konserter – den är på 13 år och gäller även i målsmans sällskap. Undantag görs vid evenemang speciellt riktade till barn. Högre åldersgränser förekommer på spelplatser där det finns alkoholtillstånd. Kontakta evenemangets arrangör vid eventuella oklarheter.

Det står naturligtvis var och en fritt att boka biljetter, Eventim kan dock inte garantera att personer under angiven ålder släpps in i den händelse att arenans vakter ber om legitimation.

Fråga

Biljetten jag köpt till en närstående bär mitt namn, kommer han/hon in ändå? Går det att byta namn på biljetten?

Svar

Det kommer inte att vara några problem att komma in så länge streckkoden är giltig. Vi har ingen möjlighet att skifta namn på biljetten.

Fråga

Jag har köpt en biljett i andra hand av någon jag inte känner, kan ni kontrollera att den är äkta?

Svar

Vi har ingen möjlighet att kontrollera äktheten hos dessa biljetter och avråder starkt från att köpa biljetter i andra hand - i synnerhet ticketdirect-biljetter. Rent tekniskt sett kan dessa papper ha kopierats eller skrivits ut hur många gånger som helst. Vid inpasseringen skannas alla biljetter och varje streckkod är endast giltig en gång.

Biljetten kan dessutom vara makulerad med anledning av att personen som sålt den till dig brutit mot våra köpvillkor, detta innebär att streckkoden är ogiltig. Detta gäller såväl ticketdirect som vanliga biljetter.

Fråga

När slutar konserten?

Svar

Den tid som anges på biljetten är vad arrangören uppgett som starttid, hur länge den håller på beror på antal band i sättningen och hur länge de spelar. Scentider kan vara föremål för ändring och är därmed ingenting vi kan garantera.

Fråga

Ersätter ni mina förbetalda resekostnader eller hotellreservationer om ett evenemang ställs in?

Svar

Nej, det gör vi inte. Eventim säljer evenemangsbiljetter för arrangörens räkning och kan inte ställas till svars för ändrade eller inställda konsertdatum.

Fråga

Om jag bokar fler biljetter än vad som är tillåtet – får jag tillbaka serviceavgiften för biljetterna som makuleras?

Svar

För biljetter som makuleras till följd av brott mot köpvillkoren återbetalas ingen serviceavgift.

Fråga

Vad är en biljettförsäkring?

Svar

Biljettförsäkringen ger dig hela biljettens pris tillbaka om du drabbas av en plötslig och oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara på evenemanget. Följande räknas som oförutsedda händelser:

  • Om du eller en nära anhörig blir sjuk eller skadad
  • Om du måste åka på en tjänsteresa som du inte kände till när du bokade biljetten
  • Om något annat plötsligt och oförutsett händer som gör att du inte rimligen kan delta i evenemanget.

Du måste kunna styrka händelsen med intyg från en opartisk person eller myndighet. Med intyg åsyftas exempelvis läkarintyg eller intyg från din arbetsgivare.

Läs mer i Försäkringsvillkoren. Villkoren gäller i tillämpliga delar med följande tillägg:

  • Försäkringen kan tecknas fram till evenemangsdatumet.
  • Samtliga försäkrade behöver inte namnges på försäkringsbeviset.
Fråga

Hur köper jag en biljettförsäkring?

Svar

Tillvalet väljs genom att kryssa i rutan för biljettförsäkring i kundvagnen. Priset är sex procent av biljettvärdet och läggs på totalsumman.

Försäkringen kan endast tecknas i samband med köp av biljetter.

Fråga

Vilket är mitt försäkringsnummer?

Svar

Ditt försäkringsnummer är samma som ditt niosiffriga bokningsnummer och finns med på bokningsbekräftelsen som skickats till dig via e-post.

Fråga

Hur gör jag om jag behöver nyttja försäkringen?

Svar

Anmälan skall göras snarast möjligt efter situationen uppkommit och alltid innan evenemanget ägt rum. Intyg och biljett måste alltid bifogas anmälan.

Skadeanmälan görs till:

Enklast är att göra anmälan direkt via ERV:s skadeanmälan online - detta är också det snabbaste sättet att få ersättning. Du kan även beställa en blankett här. Skadeanmälan skickas då till:

ERV
Box 1
172 13 SUNDBYBERG

Fråga

Vilken information behöver jag för att göra anmälan?

Svar

I anmälan skall namn, adress, telefonnummer, försäkringsnummer och betalningsuppgifter anges för den eller de som avbokat evenemanget. Beskriv även orsaken till avbokningen samt bifoga biljett och intyg.