OM EVENTIM

CTS EVENTIM AG & Co. KGaA har varit en aktör inom biljettförsäljningsmarknaden sedan 1989 och är sedan februari 2000 noterad på Frankfurtbörsen. Företaget är Europas ledande biljettföretag med verksamhet i över 20 länder och en omsättning om cirka 500 miljoner euro.

CTS EVENTIM Sweden AB är ett helägt dotterbolag till CTS EVENTIM AG & Co. KGaA och hade sin operativa start januari 2009. Bland evenemangsarrangörer vi arbetat med finns såväl etablerade svenska företag såsom Kulturbolaget, United Stage, Fotografiska och Luger som internationella aktörer som Live Nation och FKP Scorpio.

Service och Flexibilitet - våra starkaste ledord

Vill du:

    • Bestämma hur du vill jobba; vill du själv administrera biljetthanteringen eller vill du att vi sköter allt?
    • Snabbt gå till försäljning?
    • Enkelt ha koll på hur försäljningen går?
    • Skicka unika erbjudanden till utvalda grupper av mottagare?
    • Sälja dina biljetter genom en sponsor eller samarbetspartner?
    • Prata försäljningsstrategi?

Det fixar vi!

Du väljer servicenivå. Vi har mycket att erbjuda, både rent tekniskt och vad gäller idéer kring försäljning. Hur du än väljer att jobba med oss gör vi alltid vårt bästa för att bistå dig i biljettförsäljningen.

Läs våra senaste pressreleaser här

Tillbaka till översikten

Biljettsystemet Promoter

Har du behov av ett system där du enkelt kan hantera dina evenemang och biljettförsäljningen för dessa? Promoter är framtaget med enkel administration av såväl stora som små evenemang i åtanke. Systemet är Windows-baserat och lämpar sig för alla typer av evenemang där man använder inträdesbiljetter. Promoter ger dig full kontroll över allt från biljettlayout och arenakartor till försäljningsscheman och rapporter.

Genom Promoter har du tillgång till alla Eventims försäljnings- och distributionskanaler. I nedan kanaler säljs och distribueras våra biljetter - du väljer själv vilka försäljningskanaler och leveransmetoder du vill aktivera.

Online

eventim.se (anpassad för både vanlig webbläsare och mobiltelefoner)
Eventuell integrerad partnershop
Facebook-sida

Våra evenemang syns även hos våra samarbetspartners, till exempel nöjesportaler som Evenemang.se, Gigguide.se, Bandsintown.com, Last.fm och Songkick.

Ombud

Biljetter kan köpas direkt över disk hos våra ombud. Biljetter bokade online kan hämtas ut hos såväl ombud som ATG.

Telefon

Biljetter kan bokas över telefon via vårt callcenter med samma leveransmetoder som webbplatsen. Numret är 0771-651 000 och öppettiderna vardagar, 10:00 – 18:00.

Egen biljettkassa

Har du en egen biljettkassa i anslutning till arenan eller motsvarande kan du sälja dina biljetter här.

Leveransmetoder: Ticketdirect (e-biljett), post, uthämtning hos ATG och Eventim-ombud, mobilbiljett

Biljettförsäkring

Eventim erbjuder tillsammans med försäkringsbolaget ERV Sveriges mest heltäckande biljettförsäkring. Om kunden tecknat biljettförsäkring och får förhinder på grund av exempelvis sjukdom, skada, tjänsteresa eller annan oförutsedd händelse erbjuds hela beloppet tillbaka, inklusive eventuell serviceavgift. Försäkringen gäller för hela sällskapet i bokningen upp till ett värde av 50 000 SEK. Återbetalningen erläggs av ERV, arrangören behåller givetvis sina intäkter från biljetterna

Tillbaka till översikten

Vår ambition är att kontinuerligt växa oss starkare online.

Vi tror på en bred tillgänglighet för biljettköparen och fokuserar vår utveckling på detta.

Vår webbplats

Eventim.se är vår webbplats, här finns alla evenemang vi har till försäljning. Den håller genomgående en ren design som gör biljettköpet enkelt och tydligt.

På webbplatsen finns en rad funktioner som engagerar biljettköparen, däribland fan reports - recensioner författade av biljettköparna själva.

Biljettköparen har också möjlighet att rekommendera evenemanget till sina Facebook-vänner genom att klicka på "Gilla"-symbolen på biljettsidorna samt bekräfta sin närvaro genom att välja "Jag kommer".

Ett annat sätt att dela med sig är funktionen Tipsa en vän som skickar ett e-postmeddelande med information om evenemanget till given mottagare.

Applikationer och integrerade försäljningsverktyg säljer fler biljetter

Vi tror på att göra det så enkelt som möjligt för biljettköparen. Därför har vi utvecklat verktyg som flyttar biljettköpet närmare konsumenten.

Gemensamt för dessa integrerade verktyg är att bokningsprocessen är helt integrerad i gränssnitten – kunden lämnar inte sidan alls och bokningen görs direkt mot vår databas, som också uppdaterar biljettillgången i realtid.

Sälj dina biljetter direkt via er webbplats

Biljetterna säljs via en integrerad biljettshop direkt genom er webbplats. Den utformas utefter ert befintliga färgtema.

Klicka här för att se ett kundexempel på en integrerad biljettshop.

Direktmarknadsföring – vi pratar med din målgrupp

Efter mångårig verksamhet som innefattat evenemang av alla dess storlekar – från festivaler och arenaspelningar till mässor och klubbspelningar, har vi ett enormt kundregister. Vi förvaltar detta noggrant, istället för att överösa våra kunder med intryck riktar vi oss istället till de vi utifrån deras bokningshistorik vet är intresserade av specifika evenemang.

Integrerad biljettshop på er Facebook-sida

Utöver våra insatser genom vår Eventim-sida på Facebook har vi utvecklat en applikation vilken låter dig som arrangör sälja dina biljetter via din företags- eller evenemangssida på Facebook. Medverkande artister kan göra detsamma från sina profilsidor.

Klicka här för att se vår Facebook-app i praktiken!

Ticketfinder - eventim.se på Spotify

Eventims Spotify-app är ett perfekt verktyg för att nå rätt publik. Appen väljer ut rekommendationer ur vårt evenemangsutbud utifrån vad användaren lyssnar på.

Evenemangstips - Slutkunder som tidigare bokat biljetter med artister som medverkar i dina evenemang informeras med ett e-postmeddelande när biljetterna släpps. Försäljningen från detta verktyg är mycket god då mottagaren har ett genuint och dokumenterat intresse för innehållet.

Biljettalarm – Användaren lägger själv till artister och evenemang på till sina personliga biljettalarm på eventim.se. I samband med att du sedan presenterar din bokning skickar vi e-postmeddelanden till samtliga användare vilka aktiverat de aktuella artisternas biljettalarm och upplyser om evenemanget.

Har du önskemål om att låta de som anmält sig till ett utvalt evenemang göra förköp innan det officiella biljettsläppet hjälper vi dig med det.

Informationsutskick - relevant information och erbjudanden till era gäster, såväl innan som efter besöket skapar en positiv efterköpskänsla. Vill du erbjuda förköp av t-shirts innan evenemanget? Eller sälja överblivna tröjor till nedsatt pris efteråt? Inga problem!

Sökordsoptimering och sökordsmarknadsföring - strategisk synlighet på internet

Google är ett verktyg vi ser som mycket viktigt för att driva trafik och försäljning till vår webbplats. Ofta är det här slutkonsumenten börjar leta information. Vi arbetar kontinuerligt med att optimera de sökord som gör att eventim.se får högsta möjliga placering i sökmotorer och därmed listas högt i det så kallade organiska (alltså, inte betalda annonser) sökresultatet. Vid sidan av detta kompletterar vi med betalda sökordskampanjer för samtliga evenemang, alltså Google Adwords.

Nyhetsbrev

Eventims nyhetsbrev informerar om de senaste nyheterna, erbjudanden och tävlingar. Vi väljer ut vilka evenemang som exponeras i utskicket.

Vill du medverka med specifikt innehåll som utgör ett mervärde för våra prenumeranter? Hör av dig med dina idéer!

Tillbaka till översikten

Med Eventims inpasseringssystem hanteras publikflödet effektivt och säkert. Biljettskanning ger fördelar såsom högre insläppsfrekvens, möjlighet till regelstyrning och höjd säkerhet. Systemet är flexibelt och lämpar sig lika bra för det mindre evenemanget med hundratalet biljetter såsom större arenaspelningar eller festivaler med tiotusentals besökare.

För den mindre arenan eller evenemanget är allt som krävs för att komma igång en PC med internetuppkoppling och en sladdansluten skanner. För en medelstor till stor arena eller där högre grad av flexibilitet krävs rekommenderar vi vår lösning med trådlösa handskannrar.

Under insläppet kan man enkelt få realtidsstatistik över hur många som är inne och även se vilka entréer eller områden som har hög respektive låg belastning och anpassa bemanning därefter. När insläppet är slutfört finns ett stort antal rapporter att tillgå.

All skanning sker som regel online och omöjliggör inpassering med samma biljett fler gånger även om fler än en skanner används. Ny biljettdata uppdateras sekundsnabbt och nysålda biljetter blir tillgängliga för skanning omedelbart. Oavsett lösning fungerar systemet även offline.

Tillbaka till översikten

Kundreferenser

– Eventims marknadsföringsstrategi underlättar väldigt mycket för oss som arrangör, med deras upplägg kan vi fokusera på annat. Exempelvis är biljettalarmet ett jättebra verktyg, tillhandahåller vi bara innehållet ser de till att kommunicera det till rätt målgrupp - en tjänst som uppskattas av såväl oss som konsertbesökarna.
Nöjes och Kulturbolaget AB

– Eventims produkt är perfekt för oss, vi föredrar att själva administrera så mycket av biljetthanteringen som möjligt – samtidigt är det skönt att ha full support om det skulle behövas. Biljettsystemet är väldigt flexibelt och kraftfullt vilket öppnat upp nya möjligheter vi inte haft tidigare. Utöver funktionalitet tittade vi på deras innovativa marknadsföringskanaler och webblösningar, det är exempelvis oerhört smidigt att med Eventims Facebook-app kunna sälja biljetter helt integrerat i våra artisters sidor.
United Stage

– Det var en självklarhet att välja Eventim som biljettpartner i Sverige, vi har arbetat med dess europeiska motsvarigheter i många år och är väl förtrogna med systemet och dess fördelar. Trots att vi är veteraner på hemmaplan är svenska marknaden ny mark för oss, då är det värdefullt med en väletablerad lokal partner. Eventims erfarenhet och tjänster har hittills varit till enorm hjälp i att få ut våra varumärken och dess innehåll till rätt målgrupp.
FKP Scorpio


Referensuppdrag

Evenemang där Eventims tjänster använts i hela kedjan, från biljettdistribution till marknadsföringskampanjer och inpasseringskontroll.

Way Out West, Göteborg, augusti 2009 – 25 000 besökare

Kiss, Stockholms Stadion, juni 2010 – 32 000 besökare

AC/DC, Stockholms Stadion, juni 2010 – 33 000 besökare

Metaltown 2011, Göteborg, juni 2011 – 25 000 besökare

Bråvalla Festival 2013, Norrköping, juni 2013– 51 000 besökare.

Iron Maiden, Malmö Stadion, juli 2013 – 21 500 besökare

Utöver större festivaler och arenakonserter hanterar vi kontinuerligt biljettförsäljningen till allt från medelstora evenemang till mindre klubbspelningar. En handfull exempel på evenemangslokaler vi arbetat med är Fotografiska, Cirkus och Arenan i Stockholm, Trädgår’n, Brewhouse och Sticky Fingers i Göteborg samt Kulturbolaget, Baltiska Hallen och Slagthuset i Malmö.

Tillbaka till översikten

Venuepoint AB
Åvägen 24
412 51 Göteborg

E-post: info@eventim.se

Tillbaka till översikten